Uszkodzony głośnik w telefonie to jedna z najczęstszych usterek, z którymi użytkownicy zgłaszają się do serwisów naprawczych. Przyczyny tego problemu mogą być zróżnicowane. Jedne są proste i umożliwiają samodzielne wyeliminowanie usterki, inne natomiast wymagają specjalistycznego wsparcia. Jak sprawdzić głośnik w telefonie, gdy odmawia współpracy?
Zepsuty głośnik w telefonie – jak rozpoznać?
Zarówno częściowy, jak i całkowity brak dźwięku w telefonie jest bardzo uciążliwy, a w wielu przypadkach uniemożliwia dalsze użytkowanie urządzenia. Problemy z rozmowami telefonicznymi, oglądaniem filmów czy słuchaniem muzyki sprawiają, że wielu właścicieli szuka przyczyny usterki. Może być nią uszkodzenie głośnika, oprogramowania lub płyty głównej telefonu.
Jak sprawdzić głośnik w telefonie, aby rozpoznać pierwsze objawy problemu? W większości urządzeń w początkowej fazie dźwięk jest bardzo cichy mimo ustawienia maksymalnej głośności. Podczas rozmów telefonicznych czy słuchania muzyki mogą pojawić się także nieprzyjemne zniekształcenia dźwięku. Objawów tych nie należy ignorować, ponieważ mogą nie tylko ulec pogorszeniu, ale nawet doprowadzić do całkowitego uszkodzenia głośnika.
W przypadku całkowitego braku dźwięku z głośnika można podejrzewać, że uległ on całkowitemu uszkodzeniu lub wystąpiła awaria na płycie głównej telefonu. To, jak wiadomo, stanowi poważny problem, który wymaga wsparcia ze strony serwisu naprawczego. Oprócz braku dźwięku w wielu telefonach mogą pojawić się też:
- spowolnione działanie,
- opóźniona reakcja ekranu dotykowego,
- długie uruchamianie urządzenia,
- brak możliwości używania mikrofonu.
Dodatkowo bardzo często spotykaną usterką jest wykrywanie przez telefon słuchawek, mimo że nie są one podłączone. Oznacza to, że urządzenie zawiesiło się na trybie słuchawkowym i uruchomienie dźwięku z głośnika nie jest możliwe. Zdarza się także, że smartfon samoistnie uruchamia tryb cichy, co może mieć miejsce podczas standardowego użytkowania lub podczas rozmowy telefonicznej.
Nie działa głośnik w telefonie – co robić?
Wiele osób zgłaszających się do naszego serwisu wypowiada zdanie: nie działa mi głośnik w telefonie. Okazuje się jednak, że wsparcie eksperta nie zawsze jest niezbędne – przed wizytą możesz wykonać kilka prostych czynności, które być może przywrócą dźwięk w Twoim smartfonie. Jeśli urządzenie wykrywa słuchawki, mimo że nie są one podłączone, spróbuj:
- zwiększyć głośność w smartfonie, co pozwoli mu wyjść z trybu słuchawkowego,
- ponownie podłączyć i odłączyć słuchawki, aby system odnotował tę czynność,
- wyczyścić dokładnie gniazdo słuchawkowe – brud lub kurz mogą utrudniać działanie systemu,
- zresetować urządzenie poprzez ponowne uruchomienie smartfona,
- przywrócić ustawienia fabryczne telefonu (nie zapomnij zrobić wcześniej kopii zapasowej ważnych plików).
Jeśli natomiast głośnik w telefonie przestał działać nagle bez wyraźnej przyczyny, spróbuj uruchomić urządzenie ponownie, a także wyłączyć Bluetooth – niekiedy zdarza się, że powoduje on problemy z działaniem głośników. Jeśli te czynności nie przyniosą oczekiwanych efektów, pozostaje Ci przywrócenie ustawień fabrycznych lub wizyta w profesjonalnym serwisie telefonów.
Czasem dochodzi również do sytuacji, w których telefon sam przełącza się na tryb cichy – może to zdarzać się nawet podczas rozmowy telefonicznej. Problem ten zwykle jest spowodowany przez szkodliwe aplikacje pobrane z niepewnych źródeł lub niepotrzebne pliki, które są magazynowane w pamięci podręcznej. W takiej sytuacji warto odinstalować szkodliwą aplikację, którą zdiagnozować pomoże tryb awaryjny telefonu. Warto też zadbać o wyczyszczenie pamięci podręcznej ze zbędnych plików.
Głośnik w telefonie nie działa? Czas na serwis!
Czasem zdarza się, że mimo wykonania wszystkich powyższych czynności, głośnik w telefonie nadal nie działa. Warto wtedy zgłosić się po pomoc do profesjonalnego serwisu, który pomoże ustalić, dlaczego głośnik w telefonie nie działa. Naprawa może obejmować podstawowe czynności, ale niekiedy konieczna jest także wymiana głośnika w telefonie. Jest ona niezbędna nie tylko podczas poważnych problemów technicznych, ale również na skutek urazów mechanicznych, na przykład po zalaniu urządzenia lub silnym zabrudzeniu.
Po zdiagnozowaniu usterki nasi specjaliści przedstawią Ci przyczynę problemu. Dzięki temu wspólnie ustalicie sposób naprawy oraz związane z nią koszty. Jeśli posiadasz telefon marki Oppo, skorzystaj z naszych dedykowanych usług naprawy smartfonów Oppo. Kontakt z klientem, uczciwość oraz przejrzystość prowadzonych działań to dla nas najważniejsze wartości.